lördag 2 april 2011

Tegel, trädpion, rosor och planteringar!

Lite mer tegel har kommit på plats. Det är också gammalt hustegel som allt annat tegel i trädgården. Det ska kapas två stenar och sedan är tanken att det tids nog ska komma en rosenportal på plats som mina två rosor "Valdemar" och "Ilse krohn superior" ska kunna klättra på.


Min lilla buskpion "Rockii" skjuter en massa rotskott och det är jag glad för! Den såg inte mycket ut för världen när den inhandlades förra våren.


Ett litet planteringsprojekt. Jag fick några häckplantor över i höstas när avenbokshäcken kring stenön gjordes. Nu har de fått flytta parvis till stora krukor på altanen. Mellan dem växer perenn stockros. Krukorna är billiga stora plastkrukor från Överskottsbolaget för 35 kr/st. Inte de snyggaste men kanske sätter jag dem i stora pilkorgar med tiden. Det finns en massa finfina krukor för hundratals kronor men allt kan inte kosta så mycket hela tiden...


Oktoberstormhatten växer för varje dag.


Jag har klippt mina rosor! Lite tidigare i år än andra år men jag läste i en ny trädgårdstidning att det nya är att rosorna ska klippas tidigare än när björken får musöron så det tog jag fasta på och nu är det gjort!

Det som syns till höger är början till en liten utgrävning för en miniuteplats bakom rosorna där det bara ska läggas singel senare.

Nu skiner faktiskt solen här och det känns t o m som det är lite lite värme i luften! Det växer så det knakar i rabatterna. Nya allium och tulpaner går att hitta varje dag och fler och fler perenner börjar visa lite grönska. Sköööönt!

6 kommentarer:

  1. Men oj oj oj....ingen snö. Och vilka fina land Du har.
    Ja Du här är det minst en halvmeter snö kvar i trädgården... gissa om jag blir avundsjuk på Dej?

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Fint det blev!

    Jag såg att min gula buskpion lever och det är jag glad för. Jag tror att den kommer skjuta rotskott så småningom men ännu är den jätteliten och har inte kommit i gång riktigt. Det är nog andra året, eller tredje nu sen jag fick ett rotskott av en kompis.

    Rosorna har jag inte klippt ännu men en hel del annat har jag hunnit idag.

    Visst är det härligt att se allt liv som är på gång nu!?

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Oj, "växer som det knakar" kan man inte påstå att det gör här ännu, här har marken precis tinat upp, men snart så!
    Du har så fint och prydligt!

    SvaraRadera
  4. Så kul att hitta en ny blogg...för mig:) Fint område med pallkragarna! Det ser ut att vara riktig vår hos dig! Kul med buskpionen.
    Ha det gott.

    SvaraRadera
  5. Oj då, har du redan klippt rosorna+ Ja, då får vi verkligen hoppas, att det inte blir något bakslag i vädret!
    Jag väntar nog litet till, även om det idag varit 15 grader varmt.
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  6. Ajaj aj...så fel jag bor. Norra Bohuslän, jag borde få bo i södra Halland. Så mycket vår det är hos er redan och du grejar och gör så fint i trädgården. Och buskpionen ser jag fram emot att få se mer av. Jag hade buskpioner och dom blommade som bara den, men dom kom inte med i flytten från storstan......synd!
    Agnetakram

    SvaraRadera