måndag 8 april 2013

Phytophthora lateralis...?




Ja vad tror ni? Eller jag vill nog egentligen inte veta...själv är jag knappast tveksam. Jag är rätt övertygad om att det är den aggressiva svampsjukdomen som drabbat vår tujahäck. Det är sååå tråkigt med alla dessa sjukdomar som härjar och slår ut hela arter. Vår häck är planterad som lite mindre plantor 2005 så det rör sig alltså inte om stora plantor från Holland från 2009 och framåt som man tidigare mest har sett det på. Inte bor vi i Skåne heller som varit mest drabbat, men visst, Halland är nära.

Har man inte läst om sjukdomen kan man göra det här. Jag kommer antagligen inte göra det man borde göra. Alltså ta bort plantorna. Att försöka klippa bort det svarta är ett evighetsarbete. Jag kommer vänta ut dem tills de ser för bedrövliga ut. Att gräva upp plantor som är 8 år gamla med ett utvecklat rotsystem känns inte lockande och sedan kommer ju nästa kapitel. Vad ska man ersätta med? Bakom häcken kommer en slänt ner till grannen som också ställer till det. Tror att jag lägger ner tankarna på framtiden för en stund och bara är här och nu. Låter man bli att krypa in med näsan i häcken ser de helt okej ut:-)

7 kommentarer:

  1. Usch så jobbigt! När dom äntligen börjar bli stora och fina, så kommer en sjukdom...
    Det tar ju sån tid att få upp en häck, om man inte köper stora plantor och det blir ju så dyrt!
    Hoppas att det ordnar sig, kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Aj! Det såg riktigt giftigt ut! Ibland är det bra med lite förnekelse, tills man orkar ta tag i det. Ett häcktips om du orkar och vill är avenbok. Vår häck börjar bli jättefin. Inte vintergrön men de bruna bladen som sitter kvar till lövsprickning är dekorativa och ger insynsskydd. Vad jag vet finns inga svampsjukdomar för avenbok.
    Sänder en stor dos energi och en bamsekram!
    Hélena

    SvaraRadera
  3. Oh, nej! Skiiiiit!

    Vet du, vi lägger ner det här med trädgård ett slag. Det är inte kul. Och även om det inte helt säkert är Fytoftera (jag försvenskade det lite där) så är det ju något och inte har det blivit bättre av den här vintern. Det är som min trädgård. Stendöd. Visar inga tecken ännu. Och alla fina rdhoddisar på vår uppfart. Vi får avvakta men visst tappar man lusten.

    Agneta

    SvaraRadera
  4. Oh no! Inte på thuja! Har jag missat totalt. Tror jag fortsätter sticka ner huvet i sanden och tänker absolut inte gå ut och kolla på vår fina fina thujahäck...


    Kram, E

    SvaraRadera
  5. Men så tråkigt! Och det tar ju sån tid att få en ny hög häck när man väl fått bort jätterötterna efter den förra... Jag skulle göra som du, stick huvudet i sanden ett tag tills du orkar ta tag i det. Skit!/Susanne

    SvaraRadera
  6. Har samma problem med barr som blir svarta sedan bruna men endast nertill på plantan, verkar inte påverka plantan nämnvärt utan nya skott kommer och plantan växer.
    Har även haft jordbruksverket här på besök och dom säger att svampen du nämner finns inte i Sverige.
    Fortsätt gärna skriva om hur det utvecklar sig.

    //Timo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då borde jordbruksverket läsa på lite då:
      http://www.slu.se/sv/samverkan-och-innovation/kunskapsbank/2012/3/biologisk-bekampning-mot-phytophthora-mojlig/

      Timo, växer dina Thuja fortfarande och får nya skott?

      Radera