lördag 26 april 2014

Tulpaner och just nu!

 
Vilken fantastisk dag! Strålande sol och skön värme. Och det är bara april! Jag satte inga tulpanlökar förra året utan tänkte att jag får se vilka av de gamla som kommer upp. De här vet jag tyvärr inte vilka det är eftersom det var några realökar jag köpt någon gång, men de blommar lika fint som förra året.
 
 

Jag är egentligen inte så förtjust i röda tulpaner men denna sorten var de första jag köpte till trädgården och de blommar tappert lika rikligt varje år. Bladen är minst lika fina som blomman, bladen är strimmiga med en fint mönster. Sorten är Red riding hood och den är ganska lågväxande och lite fransig i blomman.

 


Annars växer det på. Gräset verkat ha uppskattat gödningen (supergramino) och växer så det knakar. När jag tittade på väderprognosen var det inget regn i sikte de närmaste 10 dagarna så risken är väl att trädgården blir torr redan i början av maj!



Utsikten från en av mina favoritplatser.



Mitt pelarkörsbär är på gång liksom "kanzan" längre ner i trädgården. Rosenburen är redan full till bredden med "lykkefund" och avenbokshäcken runt min ö har precis släppt sin bruna blad till fördel för de nya ljusgröna.

Det är bara en massa njutning utomhus just nu. Blandat med lite ogräsrensande, men även det kan faktiskt var en njutning i lagom doser.

5 kommentarer:

  1. Tulpanen på den översta bilden är väldigt vacker. Och jag har alltid gillat din fontän. Mycket snyggare än de flesta dammar, som t ex min.

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  2. Den sortens tulpan satte jag här för mellan 15-20 år sedan. På sina ställen blommar någon enstaka fortfarande. Fina!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Man bara häpnar när man ser hur allt växer med raketfart.
    Jag gick tillbaka till -13 o tittade på fotona vid vilken tid det blommade som det gör nu.
    18 maj!!!
    Verkligen skillnad.
    Nu är en vacker tid, men som du sa, det blir nog torrt tidigt.
    Aahhh, denna Lykkefund du har, jag blir lite grön när jag ser den.

    Ha de bra
    Kram Britt

    SvaraRadera