torsdag 22 januari 2015

Hjärta i vitt och grönt


Snö! Det var en nästan oväntad form av nederbörd denna vintern. Men den kom faktiskt för någon dag sedan. Och sedan förvann den. Och det var ganska väntat. Ja, ja, jag klarar mig glatt utan snö trots att jag vet att det är många som längtar efter det vita pudret. Nu var det väl egentligen inte snön jag tänkte visa upp utan mitt hjärta! Det är förstås makens svetskonst och detta hjärtat har han lovat ska få bo kvar i trädgården, det ska alltså inte säljas. Vintern till ära pryds det två meter höga hjärtat av en ljusslinga och det gör mig glad varje gång jag kikar ut genom fönstret i mörkret. Fler hjärtan kommer tillverkas i alla möjliga storlekar och säljas under våren och sommaren. Även växtstöd och annat pynt håller på att tillverkas. Det är bara tiden som ska räcka till.



Att ta kort på att lysande hjärta visade sig svårare än vad jag trodde. Jag har bara en vanlig kompaktkamera och jag väljer att skylla på den. Fotografen kan det ju omöjligt vara något fel på. Här har vi i alla fall samma hjärta mot en grönare fond.



Som sagt, jag är ingen vintermänniska. Och det borde inte vara så svårt att förstå när man jämför bilderna och tänker att det är en trädgårdsgalning som ska ta ställning till vad som lockar mest. Men, ja det finns faktiskt ett litet men, jag kan ändå gilla vinterperioden som lite avkoppling från den annars så intensiva våren och sommaren när allt växer så det knakar och man springer runt som en yr höna för att hinna med allt man vill göra i trädgården. Klippa gräs, rensa ogräs, dofta på rosorna, klippa mördarsniglar, vattna, fotografera, flytta växter, köpa nytt. Ja listan kan göras lång. Ni känner igen er?

Men i alla fall. Jag är redo. För våren. Några månader för tidigt...

1 kommentar:

  1. Så fint ditt hjärta är! Och så har ni fått lite snö, även om den försvunnit igen. Det har inte vi. Fast förra natten var det frost.
    Men för mig får våren gärna komma tidigt!
    Kram, Monica

    SvaraRadera